Denne side har begrænset understøttelse af din browser. Vi anbefaler, at du skifter til Edge, Chrome, Safari eller Firefox.

Fri fragt over kr. 399 og fri retur. ⭐⭐⭐⭐⭐ på Trustpilot

Altomcykling.dk testar ES16 lagkläder

I Højbjerg, strax utanför Århus, bor en pojke som heter Thomas som brinner för cykling, och speciellt cykelkläder. På bara några år har han byggt upp det framgångsrika klädmärket ES16, och skapar både en egen kollektion som går att köpa online, samt att skapa kläder i precis den design och kvalitet du önskar. På AOC i år har vi turen att ha ES16 som klädsponsor, Søren från bloggen vill gärna berätta lite om varför han tycker ES16 har varit jättebra att åka i och varför vi kan rekommendera märket till våra läsare.

Text: Søren Kuipers |Foto: Uggi Kaldan, R.PFoto, Henning Pedersen

VAD VET JAG OM CYKELKLÄDER?

Skeptiker kan säga: inte särskilt mycket, vilket också är omedelbart korrekt. Följande användarbetyg är subjektivt och jag har ingen tidigare anställning inom klädbranschen eller på annat sätt, men efter att ha kört cirka 8.000-11.000 km per år de senaste nästan 10 åren, så jag har haft min del av cykelkläder på kroppen. Jag har kört alla möjliga märken av både låg och hög kvalitet - både "entry-level" modellerna och toppmodellerna från alla möjliga märken.

Man kan invända att ingen skriver illa om en sponsor, och det är också sant, men AoC hade aldrig gått med på att köra runt i några dåliga kläder, inte ens om det var en sponsring, så köp det hellre själv (och vi har faktiskt gjort det i många säsonger) – men i år dök möjligheten upp att få åka i kvalitetsklumpar, rent och fritt, ja tack, sa vi, och hur har det fungerat?

KLÄDER FÖR ALLVARLIGA ÖVNINGAR – MED BRA SERVICE RUNDT!

Som motionär/mindre team är du inte direkt expert på kläddesign och klädinköp, därför är det också riktigt viktigt att du litar på de du beställer från, vår erfarenhet av Thomas har varit oklanderlig. Det började med ett möte där vi kom överens om kvaliteten på skjorta, byxor och väst som vi ville ha, läs mer om det längre ner i artikeln. Efter det gjorde vi ett förslag på design som Thomas finjusterade, processen gick snabbt och kläderna var klara för produktion om en vecka. Vid beställning angavs leveranstiden till 6 veckor, och det var helt korrekt, precis som vi efter 3 veckor fick en uppdatering från Thomas att allt gick enligt plan. Det är precis den här typen av service du vill ha när du som amatör kommer på dig själv att behöva beställa din egen uppsättning kläder!

Thomas Dybdahl, säger själv: ”Vi är specialister på lagkläder och kan hjälpa dig att designa och producera precis den uppsättning cykelkläder du drömmer om.” Målgruppen är mångsidig och Thomas berättar om en bred användarbas. ”Vi tillverkar cykelkläder för stora och små företag med både egen logotyp och individuell design. Och vi levererar lagkläder till många cykelklubbar också.” Ingen är för stor och ingen är för liten för att göra en beställning. En av de gemensamma egenskaperna hos ES16:s kunder är att de generellt sett är seriösa med att cykla – både själva cyklingen och seriösa med att se bra ut när du är på ramen.

ÅRETS FÖRSTA LÖP, I CYKELJACKA FRÅN ES16

I slutet av februari åkte vi till öppningshelgen i Belgien, där vi åkte Kuurne-Bryssel-Kuurne på lördagen och sedan Omloop Het Niewsblad på söndagen – båda cykloversionerna (motion). När man ska till Belgien i slutet av februari är det svårt att veta vilken topp man ska ha på sig, men Thomas rekommenderade oss att åka i Es16 Elite Mission flow cykeljacka. Det skulle snabbt visa sig vara ett extremt bra val. Två dagar med cirka 12 mil cykling per dag kräver bra utrustning. Vi var förskonade från regn, men det blåste en hel del, minusgrader från morgonen och allmänt fint – men kallt – vårväder.

Nedan är det redaktören för AoC som sitter på Bosberg och hejar på en junior som blivit helt och hållet kall på Omloop het Nieuwsblads sista seriösa kullerstensbestigning, det var i allt som allt en väldigt cool resa (igen) till Belgien!

Cykeljackan presterade som den skulle. Passformen är riktigt bra, det finns lite stretch i tyget vilket anpassar sig väldigt bra efter dina rörelser. Den håller dig varm – och torr (jag har kört i regnet många gånger i jackan sedan dess) – även om det direkt verkar på den tunna sidan. Det är ingen klassisk vinterjacka utan mer en övergångsjacka från vinter till vår och från höst till vinter. Justerar man de inre lagren kan man använda det från nästan 0 grader till 8-10 + grader är min bedömning.

I -4 grader som jag testade den i på bilden nedan i januari 2022 var den bara på den kalla sidan, men vad kan man göra för fotografen hehe. Det är en riktigt bra jacka som jag verkligen uppskattar och jag har använt den mycket under säsongen. Det enda jag har upplevt som är lite irriterande är i ärmsluten. Jag har använt jackan mycket med handskar nästan varje gång, och på slutet ligger tyget ner mot handen, jackan är lite sliten. Å andra sidan är jag inte heller den som tar bäst hand om kläderna i tvätten, så hade jag följt tvättråden bättre hade den kanske varit i bättre skick för tillfället.

SPEEDDRÄKT "RIDE AS HELL" – PROFFENS STYR DET, HUDEN MED DIG?

I våras var jag anmäld till DGI Grand Prix singelstartare, som Leif Lundstrøm håller i Västjylland. En eftermiddag i slutet av april troppade jag upp till Thomas: ”Enkelstart på menyn, Thomas, vad ska jag köra i?” Thomas sätter moget glasögonen lite högre på pannan och tittar över. ”Du kommer att åka i vår nya speedsuit med ett par mycket små fickor i ryggen.”

Som sagt så gjort. Jag hoppar in i den stora versionen av kostymen och den kramar om kroppen. Den är tillverkad i ett väldigt tunt material, och många triathleter använder den pga spänsten och lättheten, men efter hand har även speedsuits blivit ganska vanliga på vägen i Worldtour, och faktiskt även här hemma i A-klassen.

Samma kväll började jag i kostymen, och jag måste säga att det är de lättaste cykelkläderna jag har provat, rörelsefriheten i en speedsuit är helt oöverträffad, men jag kan tydligt känna att den egentligen bara kramar om kropp. Om du är fåfäng och har en liten duns måste du noga överväga, dräkten lämnar inget åt fantasin, förutom det lilla tunna svarta lagret av tyg, då står du som Gud skapade dig när du drar på dig kostymen - till det bättre eller för värre.

Det råder dock ingen tvekan om att vindmotståndet är avsevärt lägre när man drar en fartdräkt över huvudet, det är både vetenskapligt bevisat, men det känns också på cykeln, ganska tydligt, speciellt när man når 40 km /h.

Den största positiva överraskningen för mig var kudden. Så fort jag hoppade in i sadeln märkte jag tunnheten och det minimala materialet i dynan. Detta såklart för att torka snabbt om man använder den till triathlon. Men hur sitter man jämfört med en vanlig cykelkudde? Den sitter ganska bra. Jag cyklade i drygt 1,5 timme totalt och jag har inga besvär alls, även om det kändes som att bara åka på tyget.

AOC UNIFORM 2022

Både Speed ​​​​Suit och vinterjacka är något som Thomas / ES16 alltid har i samlingen och därför kan beställas på ES16:s hemsida nu om du skulle vilja . Men vi har även beställt ett set kläder i egen design, ett klassiskt och stilrent set kläder bestående av jersey, haklappar och gilet. Redaktören på AoC har som alltid stått för designen, Thomas har putsat den och jag är den som har cyklat flest kilometer i den.Nedan följer en bedömning av de tre delarna var för sig.

ELITSPIN (JERSEY)

Denna tröja är en solid och bra tröja. Den är gjord av ett grovt meshtyg på kroppen vilket gör den extremt bekväm under varma dagar och ärmarna kommer i ett material som är väldigt likt tyget på haklapparna. Ett slätare och mer elastiskt tyg, vilket gör att skjortan sitter runt armarna – oavsett storlek på armarna.

Ärmarna har laserskurna sömmar som fungerar riktigt bra på den här tröjan. Och den kommer i en modell där det är tydlig skillnad på längden fram och bak jämfört med position i sadeln. Det är riktigt skönt att tyget inte buktar upp längst fram på magen eller kryper upp för mycket bak. En bra tröja som många motionärer kommer att uppskatta.

Efter att ha åkt i den en säsong kan jag dra slutsatsen att hållbarheten på den här tröjan är på topp, jag kommer lätt att kunna cykla den i minst en säsong till, den ser praktiskt taget oanliten ut!

PROTEAM (BIBS)

Utan jämförelse, de bästa haklapparna jag har ridit i. De passade precis på min rumpa, och de gjorde det direkt ur väskan. De nya teamhaklapparna är det fjärde paret av denna modell som jag har ägt. Samtliga passar perfekt till min skandinaviska rygg som är några modeller bredare än till exempel en italiensk dito.

 

Kudden är fantastisk; den är mjuk, inte för tjock, väldigt formbar och extremt hållbar – även efter många gånger i tvättmaskinen. Slutet vid låren är ett annorlunda slitstarkt resårband, som jag verkligen har goda erfarenheter av. De sitter tätt men inte för tajta. Andra haklappar som jag, jag har gjort massor av turer 1-2 timmar åt gången utan problem, jag har upplevt irritationer när turerna har slutat på +4 timmar - speciellt i varm terräng: Irritation som skavkanter, svullen kudde mm . men det har jag aldrig upplevt med dessa haklappar.

Materialen är stretchiga och sitter galet bra, och om jag skulle behöva välja bara ett par cykelbyxor för en bergstur så är det de här jag skulle ta, jag är ett fan!

AOC:s kläder ses här i 3. placera Notera särskilt den ergonomiska passformen vid axlarna på tröjan och änden av haklappen.

ELIT MIKROFIBER VINDVÄST (GILET)

En klassisk vindjacka som gör vad den är tänkt att göra. Det kan ta ett skyfall; det kan ta en hel del vind; det är optimalt på en halvkall nedfart eller att starta/sluta i om man cyklar nära soluppgång och solnedgång.

Den är gjord av ett superfint tyg, så den är lätt att ha i bakfickan. Det finns mesh (nät) på baksidan vilket gör att du andas superlätt även om kroppen verkligen jobbar. Den har en relativt hög hals som det kan råda delade meningar om - vissa tycker att den kanske är lite för fyllig med materialet, men vid kalla nedfarter kan jag till exempel försäkra att den är extremt snygg för både hals och hals att du inte blir för kall om nacken.

Väljer du denna gillette i samma storlek som tröjan är min erfarenhet att den bara är 0,5-1 cm längre bak än tröjan, vilket ger en stilren look när inga lager sticker ut under västen. Men det är mer en fråga om utseende snarare än funktionalitet. Redaktören rapporterar att om du har en smula duns bör du välja Gilet i ett nej. större än tröja...

VARFÖR VÄLJA ES16?

Först och främst bör du välja ES16 eftersom de gör kläder av bra kvalitet, vi har testat det här på AoC och kan ärligt säga att kläderna är fantastiska. Dessutom tillhandahåller Thomas den service du behöver som vanlig cykelmotionär, som i många fall kanske inte är riktigt sugen på att designa en snygg cykeltröja, eller vet något om hur man får igång en sådan beställning, med Thomas och ES16 är du i säkra händer ES16 har en 4:a.8 poäng på Trustpilot, alltså nära perfekt, så det är inte bara vår erfarenhet att det fungerar, det håller kunderna med om.

Thomas säger: "Vi gör hela vägen ner till 5 stycken. per stil, så du behöver inte vara en stor klubb eller företag för att få din egen design", han säger ärligt att det finns många bra cykelkläder där ute, men det finns Det är inte många andra tillverkare som kan nöja sig med 5 "artiklar" vid beställning. Det är viktigt att understryka att när Thomas pratar om 5 stycken är det inte 5 personer – nej, det är helt enkelt 5 artiklar totalt. Låt oss säga att du och din bästa vän vill åka på en resa till Alperna och tror att ni vill ha samma kostym. Då beställer du till exempel två tröjor, två haklappar och en (två) gillette. Bom, det räcker för att göra din egen samling. Det måste finnas många som skulle kunna lockas av det. ”Och självklart tillverkar vi båtar för män, kvinnor och barn,” tillägger Thomas.

Kollektionerna produceras i fabriker i Tjeckien och Italien och när du väljer ES16 som affärspartner får du högklassiga cykelkläder som inte bara ser vassa ut, det är även fantastiskt läckra att bära. Thomas har nu många års erfarenhet av tillverkning av cykelkläder, och han vill skapa en bra helhetsupplevelse.

”Det är en spännande process att skapa sina egna cykelkläder. Med ES16 som affärspartner kan du säkert ta dig igenom alla faser. Utifrån dina idéer och önskemål tar vi fram ett designförslag till dig. När du har godkänt designen sätts plagget i produktion. Då kan du gå med sinnesfrid och se fram emot din nya leverans. Det tar mellan 4-8 veckor beroende på årstid.”

PRAKTISK INFO

Minsta kvantitet vid beställning av lagkläder i egen design:

  • Min. 5 delar. ft.ex 1 tröja, 2 bib-shorts och 2 jackor.
  • Min. 10 st. per artikel efter tillbehör
  • Min. 100 stycken. strumpor i egen design.

Kurv

Tillykke! Du har fået fri fragt Du er 399 kr fra fri fragt!
Ikke flere produkter tilgængelige for køb

Din kurv er tom